yaşamımızdaki elektirik

ELEKTRİK

İletken Maddeler:
Elektriği ileten maddelere iletken denir.
- Bütün metaller iyi iletkendir.
- Bakır ve alüminyum iletken olarak en çok kullanılan metallerdendir.
- Altın, gümüş, civa,çinko,alüminyum,nike  l
-Metaller içinde en iyi iletken altın ve sonra gümüştür.
- İletkenlik özelliği en iyi olan metal altındır.
- Tuzlu su, limonlu su, deniz suyu, asitli su, maden suyu, sirke,
- Toprak, insan vücudu, kurşun kalem içi de iletkendir.
- Tahta ıslatılırsa iletken hale geçebilir.
-
İletkenler olmasaydı:
- Elektriği bir yerden başka yere taşıyamazdık.
- Elektrikli aletlerimizi çalıştıramazdık
Yalıtkan Maddeler:
Elektriği geçirmeyen maddelere yalıtkan denir. - Tahta, porselen, seramik, yağmur suyu, saf su, şekerli su, ebonit çubuk,alkol, kauçuk, cam, plâstik, hava, kağıt, karton, yalıtkan maddedir.
Yalıtkanlar olmasaydı:
- Elektriğe karşı kendimizi koruyamazdık.
- Yalıtkanlar elektriği kontrol etmemizi sağlar.
- Yangın çıkmasını önler.
Devre elemanları: Pil, ampul,anahtar, kablo.

- Devre elemanları 2 kutupludur.


Ampulün parlaklığı nelere bağlıdır:
- Devredeki pil sayısı arttıkça parlaklık artar.
- Devredeki ampul sayısı arttıkça parlaklık azalır.
- Devredeki pilin kutuplarının yer değiştirmesi ampulün parlaklığını etkilemez.
- Ampulün içindeki telin cinsi değişirse parlaklık da değişir.
DİRENÇ :
Maddelerin elektrik iletimine karşı gösterdiği zorluğa direnç denir.
Direnci ölçen alete direnç ölçer (ohm metre) denir.
Direncin birimi ohm'dur. Ohm kısaca  işareti ile gösterilir.
- Yalıtkanların direnci iletkenlere göre çok fazladır.
İletkenin Direnci Nelere Bağlıdır?
☻ iletkenin uzunluğuna,
☻ iletkenin cinsine
☻İletkenin kesit alanına bağlıdır(iletkenin inceliğine, kalınlığına).
REOSTA:Direnci değiştiren araca reosta denir.Bir iletkenin uzunluğunun değiştirilmesiyle direnci değişebilir.
Reosta ile ampulün parlaklığını artırıp azaltabiliriz.

Şekildeki devrede;
☻Sürgü 2 yönünde hareket ettirilince, devredeki telin uzunluğu ve dolayısıyla direnci artar.
Parlaklık azalır.

☻Sürgü 1 yönünde hareket ettirilince , iletken telin uzunluğu azalır.Devredeki direnç azalır, akım artar,
Parlaklık artar.
Şimşek: Atmosferde de rüzgarın etkisiyle bulutlar hem havayla hem de birbirleriyle temas ederler. Bunun sonucunda da elektriklenirler. Elektrik yüklü bulutlar birbirlerine yeterince yaklaşırsa birinden ötekine elektrik yükü boşalması olabilir. Bu olaya şimşek denir.
Yıldırım: Elektrik yüklü bulutlar yeryüzüne yeterince yaklaşırsa buluttan yere elektrik yükü boşalması olur. Bu olaya da yıldırım denir.
Elektrik Çarpması Nedir?
Elektriğin canlı vücudundan toprağa geçmesi olayıdır.
İnsan vücudu iletken olduğundan elektrik çarpmaları kaçınılmazdır.
Elektrik çarpması prizler-elektrikli aletlerden kaynaklanan elektrik kaçakları, kablolarının kopması ya da direklere tırmanılması, yıldırım düşmesi ile ortaya çıkabilir.
Vücuttan geçen elektrik akımları yüksek voltajdaysa, şok, kalp durması, solunum durması, ölüm gibi sonuçlar doğurabilir.
Elektrik çarpmalarına karşı alınacak önlemler:
- Tornavida ve pense gibi aletlerin saplarının plastikle kaplı olması
- Elektrikli işlerle uğraşırken plastik ya da kauçuk eldiven giyilmesi
- Prizlere birden fazla elektrikli alet fişi takılmaması
- Prizlere ıslak elle dokunmamak
- Kablolarda kopukluk yada erime varsa büyüklerimize haber vermek
- Kabloların etrafının plastikle kaplanması
Elektrik Çarpmasının İlkyardımı
- Elektrik akımı şalterden kesilmeli,
- Çarpılan kişi yalıtkan bir cisim veya sopa ile itilmeli
- Yalıtkan eldiven kullanarak kişi itilebilir.

Alıntı  Alıntı  

  • 10.12.09, 18:53 #3
    @ksakal
    @ksakal çevrimdışı
    @ksakal - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

    Üyelik tarihi
    18-02-07
    Bulunduğu yer
    ordan burdan
    Mesajlar
    39.084
    Tecrübe Puanı
    4934
    YAŞAMIMIZDAKİ  ELEKTRİK
    Günümüzde  kullandığımız elektrikli eşyaların çokluğu elektriğin önemimi  arttırmıştır.
    Evde  ve dışarıda kullandığımız araç ve gereçlerin çoğunluğu elektrikle  çalışmaktadır.
    Onun  için Elektrik yaşamımızın vazgeçilme bir parçası olmuştur.



    ELEKTRİĞİN TARİHÇESİ

    • Akan    elektriğin elde edilişi,on dokuzuncu yüzyılda gerçekleşmiştir.Günümüzde    barajlarda toplanan sudan,ısı enerjisinden,atom enerjisinden ve jeotermal    enerjiden elektrik enerjisi sağlanmaktadır.Pil,akümül  atör ve dinamo    gibi araçlar da elektrik enerjisi üretmektedir.Kullandığımı  z elektriğin    büyük bir bölümü akan elektriktir.



    ÇEVREMİZDEKİ  ELEKTRİK

    • Elektrik,bir    enerji türüdür.Elektriğin günlük yaşamımızda çok önemli bir    yeri vardır.Elektrik anahtarına dokunduğumuzda odamız aydınlanır.Fişi    prize taktığımızda radyo,televizyon,bilgisay  ar,ütü,çamaşır    makinesi veya başka bir araç çalışır.



    • Elektriğin    durgun ve akan elektrik olmak üzere iki türü vardır.İnsanlar durgun    elektriğin varlığını ilk çağlardan beri biliyorlardı.İlk olarak    eski Yunanlılar,kehribarın*yün kumaşa sürtündüğünde elektriklendiğini    gördüler.Elektrik sözcüğü Yunanca'da kehribar anlamındaki "elektron"sözcüğünde  n    gelmektedir.



    • Günümüzde    kullandığımız araçların çoğu elektrikle çalışmaktadır.
    • Bu da    elektriğin ne kadar önemli olduğu sonucunu doğurmaktadır.



    BUNLAR

    • TELEVİZYON
    • BİLGİSAYAR
    • ÇAMAŞIRMAKİNASI
    • ELEKTRİKLİ    SÜPÜRGE
    • AYDINLATMA
    • RADYO    VE TEYP
    • ÜTÜ
    • TOST    MAKİNESİ

    Alıntı  Alıntı  

  • 10.12.09, 18:56 #4
    @ksakal
    @ksakal çevrimdışı
    @ksakal - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

    Üyelik tarihi
    18-02-07
    Bulunduğu yer
    ordan burdan
    Mesajlar
    39.084
    Tecrübe Puanı
    4934
    Ders: Fen ve Teknoloji
    Sınıf/Süre: 7. sınıf / 6 saat
    Öğrenme Alanı: Fiziksel Olaylar
    Alt Öğrenme Alanı: Yaşamımızdaki Elektrik (Elektriklenme)
    Problem Durumu: "Son ayarda çalışan ısıtma sistemi evinizi sıcacık yapmış. Odanıza geçip üzerinizdeki yün kazağı aceleyle çıkarmaya çalışıyorsunuz. O da ne? Birbiri ardına oluşan kıvılcımlar ve çıt çıt sesleri... Kulak kepçelerinizde hafif bir karıncalanma... Saçlarınız dimdik...
    Otomobilinize bindiniz. Bir süre yolculuk yaptınız. Yolculuğunuzun sonunda otomobilinizden inerken parmak uçlarınız kapının metal kısmına değiyor ve siz hissettiğiniz farklı bir acının etkisiyle elinizi otomobilden hızla çekiyorsunuz."
    Bu olayların nedenini nasıl açıklayabiliriz?
    Kazanımlar: Bazı maddelerin veya cisimlerin birbirlerine temas ettirildiğinde elektriklenebileceğini fark eder.
    Aynı yolla elektriklendikten sonra aynı cins iki maddenin birbirlerini dokunmadan ittiğini, farklı cins iki maddenin ise birbirlerini dokunmadan çektiğini deneyerek keşfeder.
    Deneysel sonuçlara dayanarak iki cins elektrik yükü olduğu sonucuna varır.
    Elektrik yüklerinin pozitif (+) ve negatif (-) olarak adlandırıldığını belirtir.
    Aynı elektrik yüklerinin birbirini ittiğini, farklı elektrik yüklerinin ise birbirini çektiğini ifade eder..........................
    .................................................
    BİT Kaynakları ve Materyaller: Kelime İşlemci Programları: Bireysel ve grup raporlarını hazırlamak için
    İnternet: Araştırma yapmak, bilgi ve resim toplamak için
    Sunum Programı: Grup sunumlarını hazırlamak ve sunmak için
    BİT Kullanma Becerisi: Uygulama yazılımlarını ve İnternet tarayıcısını kullanabilme
    Uygulama Stratejileri: Dersten önce öğrencilere çalışma kağıtları dağıtılarak evde tamamlamaları istenir. Dersin başında öğrencilerden çalışma kağıtları toplanır ve
    Kazağınızı çıkarırken saçlarınızın kazağınıza yapıştığını hissediyor, çıtırtılar duyuyor musunuz?
    Otomobilden inerken ya da binerken kapı ile eliniz arasında, halk dilinde "elektrik çarpması" olarak bilinen bir iletişim hissettiniz mi? soruları yöneltilerek, bu olayların nedenleri, evde yapılan etkinliklerle benzerlikleri ve farklılıkları tartışılır.
    Sonrasında öğrenciler 5-6 şar kişilik gruplara ayrılarak sınıfta yapılan bu tartışma sonrasında grup çalışma kağıtlarını tamamlamaları istenir.
    Derste elektriklenme ve pozitif ve negatif elektrik yükleri konusu hazırlanan Powerpoint dosyası, kaynaklarda verilen İnternet sayfalarıyla birlikte aktarılır. Dersin sunumu tartışma ve soru cevap şeklinde yürütülür. Öğrencilere diğer deneylerin yapılışı ve pozitif ve negatif yüklerin değişimi görsel olarak aktarılır. Ardından grupların birer elektroskop tasarlayarak raporlamaları ve sınıfta sunmaları istenir.
    Son olarak öğrencilerin günlük yaşamda elektriklenmenin uygulamaları veya doğada elektriklenme ve korunma yolları ile ilgili fotograf çekmeleri, İnternet'ten ve diğer kaynaklardan araştırma yaparak seçtikleri olayı grupça hikayeleştirmeleri ve BİT ortamında görselleştirmeleri ve sunmaları istenir. Hazırlanan sunumlar ve görseller dersin web sayfasına aktarılır.
    Buraya grup iletişimi için msn, e-posta, forum ortamı gibi uygulamalar eklenebilir ancak bunun için her öğrencinin evinde İnternet erişimi olması gerekmektedir. Eğer bu mümkün değilse öğrenciler zaten okulda görüşmektedirler, projelerini böyle de tamamlayabilirler.
    Değerlendirme: Deneylerle ilgili bireysel ve grup çalışma kağıtları, hazırlanan grup raporları, rubrikler ve öz değerlendirme formlarıyla değerlendirilir.
    Yararlanılabilecek Kaynaklar: Ders kitabı
    Yardımcı kaynaklar
    Elektronik kaynaklar:


  • İletişim